Saturday, January 6, 2007

حضرت امام ذین العابدین علیه السلام


نام: علی
لقب :سجاد
نام پدر: حسین
نام مادر: شهربانو
محل تولد: شهر مکه
سال تولد: سال 38 هجری
مدت خلافت :35 سال
مدت عمر :66 سال
سال شهاد ت :94 هجری
محل دفن :شهرمدینه
امام علی بن الحسین (ع) در سال 38 هجری دیده به گشود پس از شهادت امام حسین (ع) مسئولیت زمامداری مسلمانان از جانب خدا بر عهده او گذاشته شد . حضرت سجاد (ع) به صورتی مهجزه آسا در کربلا سالم ماند ولطف الهی اورا از گزند دشمن حفظ کرد واوبه صورت یک اسیر همراه دیگر اسرا به کوفه وآنگاه به شام منتقل شد .
امام در مجلس عبیدالله بن زیاد پس از گفتگوی گسترده ای که عضب وخشم شدید عبیدالله را بر انگیخت به قتل تهدید گردید امام در پاسخ اوفرمودند : آیا مرا به کشتن می ترسانی ونمی دانی که کشته شدن برای مایک کاری عادی است وشهادت برای ما کرامت وفضیلت است ؟ .
امام پس از مراجعت از شام به مدینه در محدودیت کامل قرار گرفتند از این جهت جز با یاران مطمئن خود با کسی تماس نمی گرفتند اما در عین محدود یت توانستند 170 شاگرد برجسته که هر کدام چراغی فروزان در جامعه اسلامی بودند تربیت کنند . امام در عین ابراز تنفر از زمامداران اموی در مواقع مناسب خصوصا" آنجا که اسا س اسلام مطرح بود از هدایت وراهنمایی آنان خوداری نمی کرد ازامام چهارم (ع) دعاهایی تحت عنوان صحیفه سجادیه به یادگار مانده است این کتاب از ژرف ترین مفاهیم در باره جهان بینی معارف اسلامی وانسانی برخوردار است در زمانی که امام آزادی بیان وسخن نداشتند از طریق دعاومناجات دستور العملهای کامل اخلاقی وبرنامه اجتماعی سیاسی مسلمانان را بیان کرده ومنتشر می فرمودند.

No comments: