Saturday, January 6, 2007

حضرت امام علی علیه السلام



نام: علی
لقب :امیر المومنین

نام پدر: ابوطالب

نام مادر: فاطمه بنت اسد

محل تولد: شهر مکه

سال تولد: 23 سال قبل از هجرت
مدت خلافت :5 سال
مدت عمر :63 سال
سال شهاد ت :40 هجری

محل دفن :شهر نجف در عراق


حضرت امام علی (ص) نخستین پیشوای جهان اسلام است که امامت وخلافت او در روز غدیر تثبیت گردید ورهبری جامعه اسلامی پس از درگذشت پیامبر (ص) برعهده او گذارده شد زندگانی امیرالمومنین را می توان بر5 بخش تقسیم نمود :
1- ولادت تا بعثت پیامبر. امام در سیزدهم ماه رجب 10 سا ل پیش از بعثت در کعبه (درون خانه خدا) دیده به جهان گشود ودر حدود سن 5 سالگی پیامبر گرامی تربیت وی را برعهده گرفت وپیش از بعثت با پیامبر در عبادت وگزاردن نماز شرکت می کرد .
2- از بعثت تا هجرت . او نخستین کسی است که به پیامبر ایمان آورد ودر مدت 13 سال در مکه کنار پیامبر بود ووحی الهی را می نوشت ودر شب هجرت پیامبر به مدینه ایثارگرانه در بستر پیامبر خوابید وایمان واخلاص خودرا در راه اهداف الهی ثابت نمود.
3- از هجرت نا وفات پیامبر. وی در این مدت که از 10 سا ل تجاوز نکرد جز در غزوه تبوک که به امر پیامبر در مدینه باقی ماند در تمام غزوات حضور داشت .
4- از وفات پیامبر تا خلافت . این دوره از زندگانی وی که 25 سا ل طول کشید دوران سکوت شکوهمند اوست علی (ع) در عین آن که به حکومت وقت اعتراض داشت وخلافت را حق خود می دانست از ارشاد وتعلیم احکام خوداری نکرد وخدمات ارزنده ای به جهان اسلام عرضه نمود .
5- از خلافت تا شهادت . پس از قتل عثمان علی (ع) با اصرار فراوان مهاجر وانصار زمام خلافت را به د ست گرفت . خلافت وزمامداری امام که سراسر عدل واحیا سنتهای پیامبر بود بر گروهی دشوار وگران آمد وسرانجام به نبردهای سه گانه (ناکثین- قاسطین- مارقین )منجر گردید . امام پس از 5 سال حکومت در 21 رمضان به دست ابن ملجم مرادی به شهادت رسید .

No comments: