Saturday, January 6, 2007

حضرت امام رضاعلیه السلام


نام: علی
لقب :رضا
نام پدر: موسی کاظم
نام مادر: .....
محل تولد: شهر مکه
سال تولد: ... هجری
مدت خلافت :21 سال
مدت عمر :55 سال
سال شهاد ت :203 هجری
محل دفن :شهر مشهد در ایران
حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در سا ل 148 هجری دیده به جهان گشود . پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) حضرت رضا (ع) در سن 35 سا لگی عهده دار مقام ولایت امامت شدند . مقام والا اندیشه های بزرگ ومحبوبیت فوق العاده ائمه بزرگوار شیعه موجب گشته بود که خلفای اموی وعباسی پیوسته پیشوایان شیعه را به تبعید وزندان بفرستد تا مردم نتوانند آن چنان که باید از وجود آن بزرگواران استفاده کنند بدین رو عبدالله بن مامون پس از کشتن برادر خود محمد امین به فکر می افتد که بزرگترین شخصیت علوی (امام رضا ) را از مدینه به مرو بیاورد تا زندگی ایشان را تحت نظر بگیرد در طول مسیر حضرت جهت تبلیغ ورساندن پیام دین به مردم از هر فرصتی استفاده نمودند لذا وقتی به شهر نیشابور رسیدند حدیث سلسله "الذهب" را از اجداد خویش را تا پیامبر اکرم وپیامبر از جبرئیل وجبرئیل از خدا تعالی نقل فرمودند که ترجمه حدیث چنین است : گفتن « لا اله الا الله » دژ جاودانی من است وهر کس آن را بگید وارد دژ من می گردد وهر کس وارد دژ من شد از عذاب من ایمن می گردد . پس از اندک زمانی جمله دیگری به آن افزودند «لکن بشرطها وشروطها وانا من شروطها » یعنی اقرار به توحید در صورتی نجات آفرین است که دیگر شرایط به آن ضمیمه گردد ویکی از شرایط آن اطاعت وپیروی از من است یعنی از حکومت معصوم کنار نرود وولایت آنان را کاملا" بپذیرد در حقیقت امام مساله ولایت وحکومت معصوم را از استوانه های بنیادی وشرط ایمان راستین دانستند . مامون از موفقیت روز افزون امام پیوسته بیمناک بود خصوصا" در جریان نماز عید فطر از علاقه مردم سخت هراسناک گردید لذا امام (ع) را با نقشه خاصی مسموم وبه شهادت رسانید .

No comments: