Saturday, January 6, 2007

حضرت امام مهدی علیه السلام


Image and video hosting by TinyPic


نام: محمد
لقب :مهدی و قائم
نام پدر: حسن عسگری
نام مادر: نرجس خاتون
محل تولد: شهر مکه
سال تولد: 256 هجری
حضرت امام مهدی (عج ) در 15 شعبان سال 255 هجری متولد وجهان را با نور خود روشن نمود . حکومتهای خود کامه وستمگر زمان که میلاد اورا بر خلاف مصالح خود تشخیص می دادند مراقب بودند که این فرزند دیده به جهان نگشاید واگر هم دیده گشود وی را نابود سازند .
از این جهت پس از شهادت پدر ارجمندش امام حسن عسگری (ع) در سال 260 هجری امامت در وجود آن حضرت مستقر شد وبه امر خدا غیبت فرمودند ودر آن ایام جز با نایبان خاص خود با کسی تماس نمی گرفتند مگر در موارد استثنایی . بدینگونه نخستین غیبت امام به نام غیبت صغری آغاز شد ودر 69 سال ادامه داشت واز سال 329 به بعد غیبت کبری آغاز شد وتا وقتی که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت . پیامبر اکرم (ص) در حدیثی که مورد قبول همه مسلمین است می فرمایند : اگر از عمر دنیا فقط یک روز مانده باشد خدا آن روز را طولانی می کند تا مهدی از فرزندان من ظهور نموده ودنیا را پر از عدل وداد کند چنانکه از ظلم وستم پرشده باشد . در عصر غیبت کبری آن حضرت زعامت ضاهری شیعیان از سوی امام مهدی (عج) به فقهای واجد شرایط واگذار گردیده است .
نکته ای بس مهم لازم به یا آوری است که وظیفه امام تنها بیان صوری معارف وراهنمایی ظاهری مردم نیست بلکه در باطن نیز سمت پیشوایی ورهبری دارد وحیات معنوی وحقایق اعمال با رهبری او سیر می کند . دیگر آنکه وجود مستمر حجج الهی در زمین لازمه تداوم حیات وبقای نظام آفرینش است و لحظه ای نظام آفرینش بدون وجود یک حجت برگزیده الهی نمی تواند دوام یابد . لذا از نقطه نظر اعتقادات شیعی تداوم نظام آفرینش با حجت ارتباط مستقیم ونا گسستنی دارد و بفرموده امام صادق (ع) : اگر زمین بدون حجت باقی بماند اهل خودرا فرو می برد . خدایا ما را ازجمله یاران وپشتیبانان وپیروان وشیعیان واقعی او قرار ده وبا ظهورش دیدگانمان را به آنچه آل محمد علیهم السلام از آن می هراسند روشن ساز ... انشاالله

No comments: